Sitemize Katkıda Bulunun

Merhaba, Sitemize yazılarıyla katkıda bulunmak isteyenler, bize bilgi@saksafonname.com e-posta adresinden ulaşabilirler. Teşekkür ederiz.

Saksafonda Dudak Pozisyonu Nasıl Olmalıdır ?

Saksafon çalmaya başlamadan önce doğru dudak ve agız pozisyonunun nasıl olması gerektiğini öğrenelim.

Saksafonumuzdan ses çıkartmak için öncelikle dudak pozisyonumuzu (embouchere) ayarlamamız gerekecektir. Embouchure, Fransızcada nefesli müzik aletlerinin ağızlık kısımlarının (bek) ağız ve dudak içerisindeki şeklini tarif etmekte kullanılan bir deyimdir. 

Ağızlığın ne kadarını ağzımıza alacağız ?

Saksafonumuzun ağızlığına kamışı önceki dersimizde anlatıldığı şekilde yerleştirelim. Daha sonra bir parça kağıt alalım ve kamış ile ağızlık arasında ilerletelim. Kağıdımızın durduğu yer, kamışın ağızlığa tam olarak oturduğu ilk çizgidir.

sax emb1

Bu çizgiyi kurşun kalemle çizelim. Bu çizgi dudaklarınız için sınır hattıdır. Agızlığı, bu çizgiden daha ötede ağzınıza alırsanız kontrolsüz ve cırtlak sesler üretirsiniz.

sax emb2

Dudaklarımızın ağızlığı kapatış şekli nasıl olmalıdır ?

1. Ağzımızı abartmadan açıyoruz.

 saxembouchure1 saxembouchure2

2. Üst dişlerimizi direkt ağızlığımızın üstüne yerleştiriyoruz. Üst dudağımız serbest bir şekilde ağızlığa dokunuyor. Askeri (bando) çalış tekniği de denilen bu teknikte, üst dişler bekin üst yüzeyine beke destek vermek amacıyla yerleştirilir ve üflenir. Bu teknik İngiltere ve Amerika başta olmak üzere günümüzde de en çok tercih edilen tekniktir.

saxembouchure3

 3. Alt dudağımızı, alt dişlerimizin üzerini hafifçe kapatacak şekilde içeri kıvırıyoruz. 

saxembouchure4  e2

4. Dudaklarımız beki yanlardan hava kaçırmayacak şekilde kapatıyor. Bunu yaparken dudaklarınızla "O" şeklinde halka yapın. Dudaklarınızı yanlara doğru, sanki gülümsermişcesine çekmeyiniz.

saxembouchure5 saxembouchure6

5. Dudaklarınız gergin olmamalıdır. Yanaklarınız da balon gibi şişirmeyiniz.

saxembouchure8 single lip saxophone embouchure

6. Dudaklarınızı aşağıdaki gibi kesinlikle dışarı bükmeyiniz.

324xNxbademb1 jpg pagespeed ic K50KNDgGhN       e1

7. Diğer bir teknik ise üst dudağın da içeri doğru bükülüp beke herhangi bir üst diş teması yapılmamasıdır. Bek, 2 dudak arasında alt dudağa oturtulur. Bu teknik tenkit almasına ragmen uzun yıllar boyunca da İtalya ve İspanya'da tercih edilmiş ve büyük orkestralarda da kullanılmıştır.

 doublelip e3

 Düzgün dudak pozisyonları aşağıda resimlerle örnek verilmiştir.

goodem1 goodem2 saxembouchure11

Okunma 6155 defa Son Düzenlenme Son Düzenlenme Mart 05 2017
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn
Hüseyin Gürpınar

Nefesli müzik aletleri ile ilgilenmektedir.

Yorum Ekle

Gerekli olan (*) işaretli alanlara gerekli bilgileri girdiğinizden emin olun. HTML kod izni yoktur.

İletişim

E-mail:  bilgi@saksafonname.com